بازاریابی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی دیجیتال چیست ؟ فاکتورهای بازاریابی دیجیتالی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

روزی که در خصوص بازاریابی دیجیتال اولین مقاله خارجی را مطالعه می کردم مطمئن بودم این واژه بزودی در ایران با جستجوی زیادی رو به رو می شود. امروزه کمتر کسی است که کلمه digital marketing یا همان بازاریابی دیجیتال را نشنیده باشد. بازاریابی دیجیتالی یکی از مهمترین فلسفه های برندهای بزرگ و کوچک شده است و همه به دنبال استفاده از راهکارهای دیجیتال برای تعریف برند خود هستند.

داستان بازاریابی دیجیتال مانند خیلی از داستان های دیگر کودکی ما مثل هایدی، پینوکیو و مخمل و هاپوکومار قدیمی است اما این بازار در ایران چند سالی است که بسیار بولد شده است. در این مطلب بصورت کامل بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم. درست است که این مقاله در سال 96 نوشته شده اما کلیه مطالب آن در 30 مهر 98 بروزرسانی شده و سعی ما این است که هر چند وقت یکبار با افزوده شدن منابع و اطلاعات این مقاله را پربار تر کنیم.

در این مقاله چه مواردی را مطالعه خواهید کرد:

در این مقاله سعی داریم به زبان ساده بگوییم

  • بازاریابی دیجیتال چیست ؟
  • بگوییم موثرترین فاکتورهای بازاریابی دیجیتالی کدامند؟
  • آیا همه روشها برای هر کسب و کاری مفید هستند؟
  • چه استراتژی هایی را باید در بازاریابی دیجیتالی داشت؟

بازاریابی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی دیجیتال تعاریف زیادی دارد. قبل از توضیح و بررسی تعریف بازاریابی دیجیتال بدین نکته اشاره کنیم که بازاریابی دیجیتالی با نام های زیر نیز معرفی می شود:

  • دیجیتال مارکتینگ
  • بازاریابی رسانه ای
  • تبلیغات در رسانه های دیجیتالی

تعریف بازاریابی دیجیتال

به زبان ساده تعریف این کلمه عبارت است از : انجامتبلیغ و یا معرفی خدمات و محصولات، در رسانه های دیجیتال مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت.

تعریف دیگری از بازاریابی دیجیتالی موجود است : کلیه روشها و راهکارهایی که باعث شود یک فرد یا برند یا کسب و کار از طریق رسانه های دیجیتال معرفی گردد را بازاریابی دیجتالی می گویند.

بازاریابی دیجیتال (به انگلیسی digital marketing ) تعریف های متعددی دارد که در بالا به دو تعریف مهم و اساسی آن اشاره کردیم. جهت آشنا خدمات بازاریابی دیجیتال می توانید صفحه اصلی سایت شایگان را که مخصوص ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ است را مشاهده فرمایید.

چرا بازاریابی دیجیتال ؟

برای درک مفهوم جواب سوال بازاریابی دیجیتال چیست ؟ و فاکتورهای بازاریابی دیجیتالی در ادامه همراه باشید…

کسب و کارهای سنتی کمتر به این نوع مارکتینگ اعتقاد دارند. بخاطر این عدم اعتقاد که عموما به خاطر عدم آگاهی مناسب است، خیلی از کسب و کارها هنوز با این رویکرد تبلیغاتی موافق نیستند.

در اینجا می خواهیم بهترین روشهای بازاریابی دیجیتال را که در سال 2017 از آن استفاده شد و همچنین امکان استفاده مجدد آنها در سال پیشرو یعنی سال 2018 وجود دارد را بررسی کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

 

موثرترین فاکتورهای بازاریابی دیجیتالی

موثرترین رویکردهای بازاریابی دیجیتالی

در این بخش قصد نداریم ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ را نام ببریم.  همانطور که گفته شد ما سعی داریم در این بخش موثرترین رویکردها را معرفی کنیم. اینکه ابزار شما تلگرام باشد، تلویزیون باشد، صفحه نمایشگر محل کارتان باشد، وبسایتتان باشد و … فرقی ندارد. این رویکردهای تبلیغاتی است که باید درست برنامه ریزی شوند تا شما در بازاریابی دیجیتالی خود موفق باشید.

1-هدفمندی

شاید به نظرتان این کلمه تکراری برسد، اما کمتر تبلیغاتی این روزه هدفمند است. منظور از هدفمندی در تبلیغات خود نیاز به یک توضیح و تفسیر جداگانه دارد که پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر موضوع ، در ادامه مقاله “تبلیغات هدفمند” را مطالعه فرمایید.

هدفمندی در تبلیغات دیجیتال یعنی  اینکه شما مقصدی مشخص، مسیری مشخص ، راهنمایی مشخص، نقشه راهی مشخص، و برنامه ای مشخص برای رسیدن به موفقیت داشته باشید . حالا با توجه به این همه مشخصی که خدمتتان گفته شد سناریو و هدف خود را با توجه به نوع کسب و کارتان مشخص کنید.

2-شناخت بازار هدف

خیلی ها بدون شناخت بازار کار و مشتریان هدفشان وارد تبلیغات می شوند. این یعنی هدر رفتن هزینه ها، زیرا تبلیغتان به جامعه هدف شما نزدیک نیست! درسته برای ارائه و معرفی ، حضور مهم است، اما اینکه شما یا برندتان کجا و چگونه حضور داشته باشید از خود حضور مهم تر است.

بنابراین برای اینکه در بازاریابی دیجیتالی موفق تر عمل کنید روی بازارهدف خود که همان مشتریان بالقوه تان هستند بیشتر تحقیق کنید.

3-سهمیه بندی

در بازار باید به دنبال سهم خود باشید. همانطور که شما در تلاشید به موفقیت برسید، رقیبان شما هم در تلاش هستند. اینکه بخواهید چه سهمی از بازار را داشته باشید می تواند در وسعت و میزان هزینه شما در بازاریابی دیجیتال موثر باشد.

4-شفاف سازی

توضیحات بیشتر شما، توجه به مشتری، عیب و ایرادات محصول یا خدمات در کنار خوبی ها، مشاوره درست به مشتری همه به شما در ایجاد یک کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ کمک خواهد کرد.

5-نظرسنجی

نظرسنجی ها به شما کمک خواهد کرد اخلاق کاربران خود را بشناسید، با نقاط ضعف و قوت خود را از نظر مشتریان آشنا شوید تا بتوانید محوریت مشتری مداری را در کمپین خود قوی تر ایجاد کنید.

البته شایان ذکر است که نظرسنجی می تواند قبل از شروع کمپین تبلیغاتی، در حین اجرا تبلیغات (به منظور رضایت مشتریان از محصول یا خدمات) و همچنین در انتها (از مشتریانی که از خدمات یا محصولات ما استفاده کردند) انجام شود. هر سه حالت به شما کمک شایانی خواهد کرد.

6-برآورد هزینه

صرفا یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال با هزینه بالا موفق نمی شود، اما اگر قصد دارید مقیاس وسیعی از کاربران اینترنتی را در کمپین خود جذب کنید تا منجر به فروش محصول یا خدمات یا برندینگ  شود، اصل میزان هزینه بسیار مهم جلوه می کند.

جهت آشنایی با پلن های تبلیغات دیجیتال با شایگان همراه باشید.

7-صبور باشید!

جهت گرفتن نتیجه در تبلیغات دیجیتالی باید صبور باشید. از قدیم گفتند : “گر صبر کنی ز قوره حلوا سازی” . حداقل زمان شما برای گرفتن بازخورد از تبلیغات دیجیتالی سه ماه است. اگر بودجه و زمان مناسب در اختیار ندارید و صبر و تحملتان کم است، کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی نکنید.

8-هدر رفتن بودجه و زمان!

استفاده نکردن از تجربه و مشاوره یک شرکت یا فرد با تجربه در زمینه تبلیغات دیجیتال باعث خواهد شد بودجه و هزینه شما به هدر رود. اینکه چه شرکت یا فردی را برای این کار انتخاب می کنید، می تواند در نتیجه گیری بسیار مهم باشد.

9-ایده های تبلیغاتی جدید

برای اینکه در بازاریابی دیجیتالی خود موفق باشید از ایده های جدید و نو که در ذهن مخاطبان بماند استفاده کنید. دنباله رو دیگران بودن، استفاده از کمپین با سبک و سیاقی که رقیبانتان پیاده سازی کردند اصلا پیشنهاد نمی شود.

برای داشتن یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق باید استراتژی های تبلیغاتی درست را با ایده هایی جدید و کاربرپسند تلفیق کنید. جهت آشنایی با استراتژی های تبلیغاتی می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

10- سئو

اینکه با کلمات کلیدی کسب و کارتان (منظور آنهایی است که مردم در خصوص کار شما بیشتر جستجو می کنند) در صدر نتایج موتورهای جستجو همانند گوگل باشید به شما کمک خواهد کرد تا همیشه مخاطبان را به سایت خود جلب کنید. در این راه نمایش صحیح سایتتان در نمایشگرهای مختلف، کاربرپسند بودن ظاهر سایت و سرعت لود مناسب سایت اهمیت ویژه ای برای شما خواهد داشت.

خدمات سئو

برای بهره مندی از خدمات سئو شایگان کلیک کنید

استراتژی بازاریابی دیجیتال

سه اصل مهم در استراتژی بازاریابی دیجیتال عبارت است از:

  • تحلیل و بررسی
  • روشهای پیاده سازی استراتژی
  • گزارش گیری

منظور از استراتژی دیجیتال استفاده از یک برنامه منظم برای پیش برد اهداف تبلیغات در رسانه های دیجیتال است. با یک استراتژی خوب شما می توانید بازخورد عالی برای کسب و کار خود بدست آورید.

اما برای اکثر مشتریان این سوال پیش می آید که بازخورد بازاریابی دیجیتال کوتاه مدت است یا بلند مدت؟

در جواب این سوال باید بگویم که بازاریابی دیجیتال برای برندها و کسب و کارهای نوظهور زمان بر است و برای گرفتن اولین بازخوردها به سه ماه کار تبلیغاتی نیاز دارد. برای همین منظور است که ما در ساخت پکیج های تبلیغاتی در رسانه های دیجیتال برآورد کار را در بازه های حداقل 3 ماهه تعیین کرده ایم. برای بازدید از قیمت های تبلیغات در رسانه های دیجیتال کلیک کنید.

چرا از استراتژی بازاریابی دیجیتال را طراحی کنیم؟

هزینه ها در دیجیتال مارکتینگ بالا است. پس اگر شما یک استراتژی نادرست انتخاب کنید باعث می شود هزینه های شما از بین برود. برای اینکه بتوانید در اینطور هزینه ها صرفه جویی کنید باید از یک تیم حرفه ای برای طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید. جواب بازاریابی دیجیتال چیست را باید با جستجو در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ پیدا کنید.

این امر کمک می کند شما هم در هزینه ها و هم در زمان خود صرفه جویی کنید.

گول قیمت های پایین را نخورید!

در بسیاری از سایت ها دیده ایم که برای تبلیغات در دنیای دیجیتال قیمت های بسیار پایینی را به مخاطبان ارائه می دهند! خودتان یک با یک حساب سر انگشتی متوجه می شوید وقتی هزینه تبلیغات در یک پیج اینستاگرام برای 24 ساعت 100 هزار تومان است، نمی توان یک پکیج تبلیغاتی کامل ماهانه را با هزینه ای زیر یک میلیون تومان بست!

البته انتخاب با خود شماست.

انواع روشهای بازاریابی دیجیتال

با توجه به جواب بازاریابی دیجیتال چیست شما می توانید از روشهای زیر برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کنید:

خدمات سئو

برای بهره مندی از خدمات سئو شایگان کلیک کنید

نتیجه گیری
انتظار می رود شما با خواند این مقاله جواب سوالات زیر را بدانید:
  • بازاریابی دیجیتال چیست ؟
  • چرا باید از بازاریابی دیجیتالی برای معرفی خدمات یا محصولاتمان استفاده کنیم؟
  • موثرترین فاکتورهای بازاریابی دیجیتال کدامند؟
  • نام های دیگر بازاریابی دیجیتال چیست؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ایجاد کمپین های تبلیغاتی در رسانه های دیجیتال با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + سه =